woensdag 3 oktober 2012

E-learning en social media in opkomst als leerfaciliteiten

Hallo iedereen,

Vandaag wil ik het artikel Nieuwe mogelijkheden met social media worden voorzichtig benut met jullie bespreken. Dit is een artikel van NV02, een Nederlandse vereniging van HRD-professionals in ontwikkelen en opleiden.

Uit de resultaten van de enquete '“Inzet van social media bij leerinterventies” bleek dat 85% de online faciliteiten benut om te leren, waarbij het meeste gebruik gemaakt wordt van E-learning. Sites als LinkedIn en Skype hebben een goede tweede plaats. De online mogelijkheden worden voornamelijk gebruikt om kennis uit te wisselen. 

Hoewel het gebruik van social media in opkomst is vindt 40% het nog luister om de juiste informatie te filteren, toch kunnen we er van uit gaan  dat het gebruik van social media bij leerinterventies toe zal nemen.

HRD’ers hebben een begin gemaakt met het benutten van de mogelijkheden die social media voor leerinterventies biedt. Het volledige aanbod van mogelijkheden wordt echter nog niet ingezet en zij zijn hier ook van op de hoogte. Men wil beter op de hoogte zijn van de mogelijkheden en do’s en don’t s bij het inzetten van online faciliteiten.

Visie

Ik ben van mening dat het zeker belangrijk is om social media in te zetten bij het leren. De technologie verandert voortdurend en op een snel tempo. Ook tijdens opleidingen wordt het een steeds prominenter onderdeel.  Ik denk dat je als organisatie echt achter loopt als je er voor kiest om hier geen gebruik van te maken, en ook minder aantrekkelijk bent voor toekomstige medewerkers. Het gebruik van social media heeft zeker voordelen met betrekking tot informatie uitwisseling, maar ook met netwerken speelt het een belangrijke rol. 

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen het nog lastig vinden om met social media om te gaan, zeker omdat er zo veel verschillende platforms en mogelijkheden zijn. Daarom lijkt het me een goede zaak om als werkgever samen met je personeel naar een social media workshop of cursus te gaan. Ik heb deze zelf ook gevolgd tijdens mijn afstudeerstage samen met een groep ondernemers en je leert er echt veel van. Tijdens deze cursus, gegeven door Vincent Smit (social media expert), gingen we o.a. stap voor stap een LinkedIn account aanmaken en behandelden we de do's en don'ts betreffende social media als Twitter en LinkedIn. 

Wat vinden jullie ervan dat social media steeds belangrijker wordt tijdens werk en opleiding? Zie je het nut er van in en kun je er goed mee overweg, of zou je het liever zien verdwijnen? Laat een comment achter!

1 opmerking:

  1. Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ook al moet je professioneel zijn op het werk. Toch denk ik dat er snel misbruik van gemaakt gaat worden als er echt met social media gewerkt gaat worden. Als medewerker hoef je dan maar een keer iets verkeerds in de ogen van je leidinggevende te zeggen en dan heb je al een probleem. Ook kan het tussen een paar medewerkers elkaar het leven er zuur mee maken, als ze elkaar niet mogen of als er een keer een meningsverschil is.

    Ook zal het wel goede kanten hebben, dat geloof ik ook wel. Zo lijkt het me wel handig om nieuwtjes over het bedrijf te verspreiden, het gaat zo veel sneller en je bereikt dan meteen een grote groep mensen. Ook bij het aannemen van mensen kan van tevoren al informatie opgezocht worden en zo kan de juiste keuze gemaakt worden. Maar toch zie ik zelf nu nog meer negatieve dan positieve kanten van de social media in het bedrijfsleven.

    BeantwoordenVerwijderen