zaterdag 13 oktober 2012

Werkgevers onderschatten belang van inwerkperiode

Beste lezers,

Vandaag wil ik mijn visie geven op het artikel Werkgevers onderschatten het belang van inwerkperiode. Dit is een artikel van Sanne Riepema die gepubliceerd is op de website van VKbanen.

Veel werknemers krijgen in de eerste periode na indiensttreding onvoldoende mogelijkheid om hun talenten en kennis optimaal te benutten. Dit is te danken aan een povere inwerkperiode, waarbij vooral het groeien in de functie centraal staat. Zeven op de tien werknemers besluit om die reden van werk te veranderen, waardoor organisaties talenten laten lopen. Dit stelt Daphne van den Broek, senior consultant en psycholoog bij Right Management.
 

Bedrijven investeren onvoldoende in de integratie
van nieuwe werknemers. Ze onderschatten hoe belangrijk de inwerkperiode is voor de continuïteit in het personeelsbestand. Terwijl een goede integratie van nieuw personeel tijdens de eerste drie maanden van groot belang is voor het verdere verloop van hun carrière in de organisatie.
Van den Broek stelt het volgende: '
De meeste nieuwkomers hebben voorafgaand aan de start van een nieuwe baan slechts een paar mensen binnen het bedrijf ontmoet. Ze richten zich volledig op de website en de reputatie van een bedrijf om de sfeer op de werkvloer in te schatten. Vervolgens worden de eerste drie maanden onvoldoende benut door de werkgever om de werknemer onderdeel te maken van de organisatie. Terwijl nieuwe werknemers juist dan een beeld vormen over de functie en de organisatie.' 

Mijn visie
Ik vind dit artikel over het belang van inwerkperiodes erg interessant, en heb dit dan ook als onderwerp gekozen voor mijn skills assessment. Ik heb zelf in de praktijk ervaren hoe het is om geen inwerkperiode te krijgen op je werk. Dit is erg lastig omdat je eigenlijk meteen aan je lot over gelaten wordt en alles in je eentje moet uitvinden, er komt veel op je af. Je voelt je als werknemer al snel bezwaard omdat je veel dingen moet vragen omdat je werkgever deze nooit aan je verteld heeft.

Ik leer gelukkig snel en doordat ik snel dingen oppikte kon ik, ondanks de slechte begeleiding, vrij snel meedraaien in het bedrijf. Maar dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, ik heb dit zien gebeuren bij een nieuwe collega. Dit was een meisje van 16 jaar en ook zij werd zoals alle anderen niet goed ingewerkt. Maar zij had hier wel grote moeite mee, en kreeg naarmate de tijd verstreek het gevoel alleen maar negatieve kritiek van onze baas te krijgen. Ook ontstonden er irritaties onder de mede-collega's omdat ze niet op het juiste tempo werkte en dingen vergat of niet wist. Hierdoor ging ze uiteindelijk met tegenzin naar het werk. Het resultaat was dat zij na zo'n 3 weken al ontslag had genomen, en de werkgever wijdde dit aan haar jonge leeftijd en ongeschiktheid voor het vak.

Ik zie dit als een gemiste kans en een verlies voor beide partijen. Als nieuwe medewerker ben je blij dat je ergens aangenomen bent en begin je vol goede moed aan je nieuwe baantje, en ook de werkgever heeft tijd en geld gestoken in het werven van deze nieuwe werknemer. Na een korte periode moet de medewerker weer op zoek naar een nieuw baantje, en de werkgever moet weer een nieuw sollicitatie-traject starten waardoor de vacature nog langer open blijft staan. Ik ben van mening dat dit nergens voor nodig is, en dat het meisje het zeker in zich had om goed te functioneren binnen het bedrijf. Ze heeft alleen nooit de kans gekregen om haar talenten en kennis te laten zien of te ontwikkelen omdat ze geen begeleiding, geen goede inwerkperiode en dus ook geen duidelijkheid heeft gekregen. 


Voor het goed functioneren van een medewerker denk ik dat het van belang is dat zij een mentor aangewezen krijgt die haar zal begeleiden tijdens haar eerste weken. Deze werknemer zal haar wegwijs maken binnen de organisatie en haar taken en verantwoordelijkheden uitleggen. Dit zal ook de persoon zijn waar zij met haar vragen terecht kan. Daarnaast ben ik van mening dat het belangrijk is dat er na de eerste dag, de eerste week  en de eerste maand kort geëvalueerd wordt met werknemer en werkgever wat zij tot nu toe vinden van de samenwerking. Hiermee kunnen zij beide hun mening kwijt en kan er snel ingesprongen worden op eventuele onduidelijkheden of problemen, en dit schept voor beide partijen veel duidelijkheid. 

Wat vinden jullie van deze kwestie? En hebben jullie ooit een soortgelijke situatie meegemaakt? Laat een berichtje achter in de comments!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten