Uit onderzoek van de Londen Business School blijkt dat werknemers die vaak thuis werken hebben minder kans op promotie dan medewerkers die altijd aanwezig zijn op kantoor. Daniel Cable, onderzoeker van de Londen Business School, vergeleek de promotiekansen van thuiswerkers en mensen die op kantoor werken met elkaar.
Lees hier de uitkomsten van zijn onderzoek.
Medewerkers worden door hun leidinggevende als betrouwbaarder en productiever gezien als zij regelmatig fysiek op kantoor aanwezig zijn. Dit staat los van de kwaliteit van hun werk. Het onderzoek geeft aan dat zichtbaarheid van de medewerker de illusie van waarde creëert. Werknemers die aan het einde van de werkdag het kantoor als laatste verlaten maken een goede indruk bij de manager, ook als zij die extra tijd gebruiken voor werkzaamheden die buiten het takenpakket van de betreffende medewerker vallen. Opvallend is dat de conclusies ook gelden voor bedrijven die hun medewerkers stimuleren om thuis te gaan werken. Veel thuiswerkers hebben dit door en maken uitgebreide verslagen van hun uitgevoerde werkzaamheden en sturen dit door naar de leidinggevende.
Werkende moeders hebben met name last van de kleinere kans op promotie bij veel thuis werken. Dit omdat zij het werk moeten combineren met de zorg voor hun kinderen. Het onderzoek concludeert tot slot dat thuiswerken zijn stigma waarschijnlijk alleen zal verliezen als meer werknemers thuis zullen gaan werken in plaats van op kantoor.
Mijn visie
Ik vind het een slechte zaak dat mensen die thuis werken een kleinere kans op promotie hebben dan mensen die regelmatig fysiek aanwezig zijn op kantoor. Ik snap dat het als werkgever moeilijker te controleren is wat een werknemer thuis precies heeft uitgevoerd en hoe lang, maar dat wil niet zeggen dat de mensen die wél op kantoor aanwezig zijn wel altijd met hun werk bezig zijn. Ik vind dat er gekeken moet worden naar de kwaliteit van het werk en de betrokkenheid van de werknemers als er sprake is van een promovering. Uit het artikel blijkt dat werkgevers vooral veel waarde hechten aan aanwezigheid i.p.v. kwaliteit. Dit terwijl mensen die thuis werken misschien wel veel productiever zijn en beter werk leveren. Vooral van bedrijven die het thuiswerken stimuleren vind ik het hypocriet en denk ik dat ze eens kritisch naar zichzelf moeten kijken. Ik vind dat iedereen de mogelijkheid moet krijgen om zich verder te ontwikkelen in de vorm van een promotie, mits zij daar capabel voor zijn. De bedrijven lopen hierdoor de talenten van zijn medewerkers mis.
De conclusie van het onderzoek is dat het feit dat mensen die thuis werken minder kans op promotie hebben pas zal veranderen als er in de toekomst steeds meer mensen vanuit huis gaan werken.
Ik zie het nu van thuis werken wel in, omdat je dan je eigen uren kan indelen en wat flexibeler om kan gaan met je tijd. Ook heb je geen reistijd naar kantoor meer en het blijkt dat medewerkers die thuis werken zich minder vaak ziek melden. Maar ik snap ook wel dat mensen die regelmatiger aanwezig zijn op kantoor ook betrokkener over kunnen komen, en het is ook moeilijk om bijeenkomsten te plannen met mensen die een aantal dagen niet op kantoor aanwezig zijn. Ook is het nog maar de vraag of de thuiswerkers daadwerkelijk de dicipline hebben om ook daadwerkelijk aan het werk te zijn.
Wat is jullie mening over dit onderwerp? Vind je het logisch dat thuiswerkers minder kans krijgen om zich te ontwikkelen door middel van promotie, of ben je het er ook niet mee eens? Graag hoor ik jullie mening!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten